Odoraș.

Odoraș.

Linex

Telefon pe post de bonă. Ce riști când îți lași copilul în fața ecranelor minute în șir

Telefon pe post de bonă. Ce riști când îți lași copilul în fața ecranelor minute în șir

Vedem peste tot în jurul nostru copii mici, preșcolari și chiar bebeluși, cu telefonul în mână. Îi vedem în tramvai, în restaurant, în parcuri, la ei acasă. Cei mici par fericiți uitându-se la imaginile colorate și încep să plângă zgomotos dacă li se ia telefonul. La prima vedere, pare soluția simplă și la îndemână pentru ca părinții să-și știe copiii în siguranță în timpul în care ei au diverse de făcut. În realitate, însă, a-ți lăsa copilul sub doi ani cu ochii în telefon minute în șir înseamnă a-i pune serios în pericol dezvoltarea cognitivă și emoțională. Riscurile sunt mari și pentru școlari, atunci când depășesc timpul considerat sigur pentru expunerea la ecrane.

Perioada 0-18 luni: copilul conștientizează spațiul și învață explorând

Pentru ca un copil să se dezvolte corespunzător, e important să fie în preajma oamenilor, să-i poată privi, să interacționeze și să se joace cu ei. Pentru a se crește armonios și a cunoaște lumea, trebuie să se miște, să exploreze, să testeze, să experimenteze. Toate acestea se reduc semnificativ atunci când copilul este lăsat minute în șir în fața ecranelor. Pentru a înțelege de ce e periculos să folosim telefonul pe post de bonă, am stat de vorbă cu psihologul Alexandra Popa.

„În perioada 0- 18 luni, copiii trec prin stadiul senzorio-motor, caracterizat prin explorarea lumii prin simțuri și activități motorii. Se dezvoltă capacitatea de înțelegere a obiectelor și a relațiilor spațiale, iar la finalul stadiului copiii dobândesc conștiența permanenței unui obiect, adică înțeleg că un obiect continuă să existe chiar și atunci când nu este în raza lor vizuală. Utilizarea telefonului poate interfera cu acest stadiu de dezvoltare, deoarece limitează explorarea senzorială directă.” - Alexandra Popa, psiholog

Deficit de atenție, întârzieri cognitive și de limbaj

Dezvoltarea timpurie a creierului este influențată de stimulii de mediu sau de lipsa acestora. Suprastimularea unui creier în curs de dezvoltare, cauzată de expunerea la tehnologii (telefoane mobile, internet, tabletă, TV), s-a dovedit a fi asociată cu deficitul de atenție, întârzieri cognitive, tulburări de învățare, impulsivitate crescută și scăderea capacității de autoreglare- de exemplu crizele de furie.

Organizația Mondială a Sănătății recomandă zero expunere la ecrane sub vârsta de doi ani, iar pentru intervalul 2-5 ani, cel mult o oră/ zi. După 6 ani, un timp considerat sigur în fața ecranelor ar fi de maximum 2 ore, cumulate.

„Într-o lume înconjurată de tehnologie, definirea timpului pe ecrane poate fi dificilă. Experții au concis că maximum 2 ore/ zi în fata televizorului pentru copiii mari este rezonabil. Din experința personală de terapeut, întâlnind diferite cazuri, recomand expunere de maximum 45 minute/zi. Este un timp rezonabil pentru a nu afecta partea cognitivă, comportamentală și de exprimare a copilului.” - Alexandra Popa, psiholog

Utilizarea fără limite corecte a telefonului/ tabletei le fură copiilor dorința naturală de a-și dezvolta limbajul. „Limbajul se învață prin interacțiunea directă cu figura parentală în primul stadiu de dezvoltare. Utilizarea telefoanelor reduce expunerea copiilor la modele de limbaj, oferind în mare parte un conținut non-verbal, compus din imagini, videoclipuri și emoji-uri. Drept consecință, limbajului copilului nu evoluează și se produce o discrepanță între înțelegerea și utilizare limbajului verbal”, mai spune psihologul.

Un alt aspect important de menționat este acela că un copil expus des la conținutul video va deveni dependent de reacțiile și recompensele imediate. Acest lucru contribuie la scăderea capacității de concentrare și la dificultăți în menținerea atenției asupra unui singur aspect pentru perioade mai lungi de timp. Din acest motiv, îi va fi mai greu să învețe și să se concentreze la activitățile care presupun atenție pe o perioadă mai mare de timp.

Utilizarea telefoanelor în exces poate determina probleme de comportament și probleme emoționale. Psihologul spune că există riscul ca un copil expus mult la tehnologie să fie confuz în delimitarea spațiului real de cel virtual, ceea ce poate duce la o serie de comportamente greu de gestionat. Un alt efect problematic este stângăcia în interacțiunile sociale. „Utilizarea excesivă a telefoanelor mobile poate contribui la izolarea socială a copiilor, afectând interacțiunile sociale și dezvoltarea abilităților sociale. Există, de asemenea, riscul de a dezvolta dependență timpurie de tehnologie. Copilul poate ajunge să prefere comunicarea mediată de ecran și poate avea dificultăți în interpretarea corectă a emoțiilor celor din jur”, atenționează Alexandra Popa.

Probleme fizice asociate utilizării excesive a tehnologiei

Un bebeluș care are acces la telefon sau tabletă riscă să aibă probleme de dezvoltare fizică, el fiind la vârsta la care, în mod natural, explorează și se mișcă în permanență. În cazul în care acest obicei continuă, crescând, copilul se poate confrunta cu obezitatea și cu toate problemele de sănătate care derivă din ea. Psihologul atrage atenția și asupra altor aspecte periculoase: „Pot apărea probleme de somn, deoarece este afectată producția de melatonină, hormonul care reglează ciclul somn-veghe. Utilizarea telefoanelor înainte de culcare poate perturba somnul copiilor, având consecințe negative asupra sănătății fizice și a stării generale de bine. De asemenea, pot apărea probleme legate de alimentație, probleme de postură, probleme de vedere si auditive”. 

Alternativă pentru copiii mici: muzică în locul imaginilor

Iată care sunt sugestiile psihologului pentru a înlocui joaca pe telefon:

  • O  primă alternativă pentru mame poate fi să utilizeze telefonul, televizorul sau calculatorul, dar fără video, doar audio, pentru ca cel mic să asculte muzică, sunete din natura sau altele. Prin acest lucru, se pun bazele inteligenței muzicale, prin care copilul reușește să își coordoneze mai bine atenția, să descopere sursa sunetului, direcția din care provine sunetul sau pentru a se distra. Această alternativă este folositoare copiilor de până în 3-4 ani.
  • Pentru vârsta de peste 4 ani până la 6-7 ani, ca recomandare este acordarea interesului pentru joc, activități cu familia, dar și activități sociale. Mersul în parc, la locuri de joacă sau în locuri mai aglomerate expune copilul la situații noi, ceea ce îl ajută să se dezvolte și să socializeze cu persoane noi. De asemenea, jocul de rol, jocurile simbolice și asocierile dezvoltă partea de imaginație a copilului și îl ajută să dezvolte tipologii demne de urmat făcând diferite asocieri între personajele preferate din povești și oamenii din jur. De asemenea, dezvoltă foarte mult și partea de imaginație și creativitate.
  • Pentru vârsta de peste 7 ani, când copilul merge la școală, majoritatea părinților simt nevoia de control a copilului mai ales în mediul școlar, luând decizia de a le cumpăra celor mici un telefon pentru a avea un contact permanent cu ei. Acest lucru este normal, dar ca să evităm riscul ca cel mic să petreacă mult timp pe telefon, putem opta pentru varianta fără acces la internet.

Sursa: totuldespremame.ro 

Share:

Articole recomandate