Odoraș.

Odoraș.

Linex

8 fraze inspirate de Montessori, pentru a învăţa copilul să facă la oliţă

8 fraze inspirate de Montessori, pentru a învăţa copilul să facă la oliţă

Dacă fiecare etapă de dezvoltare a copilului o privim cu entuziasm – a început să îşi ţină capul, să se rotească, să stea în funduleţ, să pape mâncare solidă – există una pe care o aşteptăm cu mai puţin drag: învăţatul la oliţă! Pentru că, deşi categoric este mai uşor cu un copil care îşi face nevoile la oliţă, decât în scutec, trecerea de la o etapă la alta se face uneori tare greu şi neplăcut. Şi nu este vorba doar despre murdărie, ci despre faptul că obţinerea unui rezultat cât mai rapid nu depinde decât de copil. Nu putem forţa sub nicio formă micuţul să renunţe la scutec, nici dacă vrem (deşi, în mod clar, nu este recomandată această atitudine!).

Şi pentru că prichindelul este cel care decide când şi cum se face trecerea la oliţă, este foarte important să ne alegem cu atenţie cuvintele. Scopul principal este acela de a-l face să îşi dorească să fie independent, fără să ne folosim de fraze care l-ar face să se simtă ruşinat că încă nu a reuşit sau nu ni s-a supus nouă, celor care ne dorim să renunţe cât mai repede la scutece.

Iată ce fraze ne îndeamnă Maria Montessori să folosim, în funcţie de faza în care ne aflăm cu „învăţatul copilului să facă la oliţă”:

Scutecelul tău este ud. Să îl schimbăm 

Vocabularul cu privire la nevoile corpului poate fi folosit încă de la naştere. În primele luni, ne petrecem foarte mult timp schimbând scutece, aşa că ne putem folosi de această oportunitate pentru a ne face copilul conştient de faptul că scutecelul trebuie schimbat pentru că a fost udat şi pentru că este important să ne simţim în permanenţă curaţi şi confortabil.

Din punctul de vedere al perspectivei lui Montessori, trebuie să evităm să folosim cuvinte negative (precum câââh, ce urât miroase), pentru că acestea pot avea impact asupra modului în care copilul va privi, mai târziu, nevoile fiziologice ale corpului uman.

Mai mult, Montessori sfătuieşte ca schimbatul scutecelor să fie făcut în colaborare cu cel mic. La început, îi explicăm bebeluşului ce facem, chiar dacă avem senzaţia că nu înţelege nimic, iar ulterior, pe măsură ce creşte, îl putem ruga să colaboreze, ridicându-şi picioruşele sau, dacă este mobil, întinzându-se chiar el după un nou scutecel.

Ai crescut. Ce ar fi să stai în picioruşe, în timp ce îţi schimb scutecelul?

Dacă bebeluşul a mai crescut, putem începe schimbatul scutecului în timp ce el stă în picioare. Iar dacă până acum îl schimbam în dormitor, nu ar fi rău ca de acum să facem acest lucru în baie, pentru a-l obişnui cu locul în care ar trebui să ne facem nevoile. Îl învăţăm pe micuţ să stea în picioare ţinându-se de chiuvetă sau de un dulap (bine fixat în perete), în timp ce noi îl schimbăm.

Te rog dă-ţi pantalonaşii jos

Dacă prichindelul poate sta în picioare, este momentul să îi oferim independenţă şi îl învăţăm să îşi dea singurel pantalonii jos, pentru că atunci când va veni momentul să îşi facă nevoile singur să ştie de unde să înceapă. Trebuie să ne asigurăm că îl îmbrăcăm numai cu pantalonaşi cu elastic, uşor de dat jos. Acest proces necesită timp, aşa că puteţi începe cât mai repede posibil, dacă micuţul poate sta deja în picioare.

Ţi-ar plăcea să stai pe oliţă?

Abordarea Montessori implică să îl întrebăm pe copil dacă vrea sau nu să stea pe oliţă, odată ce a învăţat să se dezbrace singurel. Deşi la început va refuza, trebuie să îl întrebăm cât mai des. Chiar dacă va spune da şi se va aşeza doar pentru câteva secunde, nu trebuie să ne dăm bătute. Uşor-uşor se va obişnui cu ideea de a folosi oliţa şi îi va fi din ce în ce mai simplu.
Deşi nu există o vârstă anume la care copiii încep să îşi facă nevoile la oliţă, în general acest lucru se întâmplă între 12 şi 18 luni. Însă este o lege universală, aşa că nu vă panicaţi şi nu puneţi presiune pe copil.

E timpul să foloseşti toaleta

Pe măsură ce interesul şi capacitatea copilului de a folosi oliţa cresc, schimbăm fraza Ţi-ar plăcea să stai pe oliţă că e timpul să stai pe oliţă. Deşi nu ar trebui forţat copilul niciodată, întrebarea nou folosită transmite faptul că este de aşteptat ca micuţul să folosească de acum oliţa, şi nu doar o opţiune ce poate fi explorată. Spune-i copilului că trebuie să folosească toaleta ori de câte ori îl schimbi, dar şi dimineaţa sau după ce mănâncă, atunci când ştim că urmează să îşi facă nevoile. Dacă refuză, putem încerca să îi oferim alegeri limitate: Poţi folosi toaleta acum sau după ce termini de făcut acest puzzle sau să îi arătăm empatie prin fraze precum: Văd că nu eşti pregătit să foloseşti oliţa acum. Revin în trei minute, poate atunci o să poţi.

Ai făcut pipi în oliţă/pe wc exact ca mami şi ca tati

Metoda Montessori exclude pedepsele, premiile şi laudele exagerate. Atunci când lăudăm copilul în exces punem prea multă presiune pe copil, să repete performanţa, şi îi dezvoltăm astfel o anxietate şi o aversiune faţă de oliţă. Este recomandat să facem observaţii obiective, bazate pe fapte, dar fără să îi arătăm copilului să creadă că am investit emoţional în capacitatea lui de a face sau nu la oliţă.

Eşti pregătit să porţi chiloţei, acum

Dintre semnele care ne arată că micuţul este pregătit să facă la oliţă, reamintim:

  • Îşi ţine scutecelul uscat mai mult timp
  • Îşi poate da jos şi ridica pantalonii singurel
  • Arată interes general pentru a folosi oliţa
  • Îţi spune când are nevoie să folosească scutecul
  • Foloseşte regulat toaleta cu succes

Odată ce copilul îţi arată că este pregătit să folosească oliţa, renunţă la scutece şi înlocuieşte-le cu chiloţeii permanent. Este confuz pentru copil să poarte scutec în oraş şi chiloţei în casă. În primele zile, încercaţi să staţi cât mai mult în casă şi reamintiţi-le să folosească toaleta odată la 30 de minute.

Pantalonaşii tăi sunt uzi. Trebuie să îi schimbăm

Chiar dacă în general copilul îşi face nevoile la toaletă, vor fi şi momente în care va da greş. Încearcă să nu te enervezi sau să te arăţi deranjată de lucrul acesta, doar observă şi spune: Pantalonaşii tăi sunt uzi. Trebuie să îi schimbăm. Implică-l în curăţarea lui, spală-l şi dă-i lui prosop să se şteargă şi luaţi-i împreună chiloţeii din dulap.

Învăţatul să facă la oliţă se poate dovedi destul de greoi, dar trebuie să ai răbdare şi să arăţi că totul e sub control. Important este să îţi încurajezi copilul să fie independent şi să foloseşti un limbaj pozitiv, fără să pui presiune pe nimeni.

Sursa: suntmamica.ro

Share:

Articole recomandate